Doelstelling

Oranjevereniging Pijnacker heeft als doelstelling om tijdens en rondom de nationale feestdagen activiteiten te organiseren voor verschillende doelgroepen van de inwoners van Pijnacker.

Oranjevereniging Pijnacker bestaat sinds 1927 en heeft in de afgelopen decennia altijd veel grote activiteiten georganiseerd. De feestavonden met Nederlandse artiesten waren uniek en ‘een must’ voor jong en oud uit Pijnacker om daar bij te zijn.

Maar ook de verschillende activiteiten op diverse locaties in Pijnacker op Koninginnedag/Koningsdag werden altijd zeer druk bezocht.

Noodgedwongen verandering

De laatste jaren is er echter een ommekeer te zien in de belangstelling voor de activiteiten die Oranjevereniging Pijnacker organiseert. Bestuur en coördinatoren van de vereniging hebben meermalen getracht een éénduidige oorzaak te vinden voor deze teruglopende belangstelling. Met steeds wisselende programmeringen van de feestavonden én een geheel ander bevrijdingsprogramma werd getracht de activiteiten nieuw leven in te blazen. Slechts in enkele gevallen leefde de belangstelling op, maar bleek het volgend jaar de nieuwe formule al niet meer aan te slaan.

2017

Ook bij de Oranjevereniging moest dus op 'de centjes' woren gelet en daarom is besloten om in 2017 met een geheel vernieuwd programma te komen. De grote feestavonden zijn geschrapt uit het programma en ook het gratis vuurwerk met taptoe op 5 mei stond dit jaar niet op het programma.

Op Koningsdag werd echter een groots feest georganiseerd in het centrum van Pijnacker. Niet alleen op het Raadhuisplein maar ook de Kerkweg en Oost- en Westlaan werden gebruikt voor rommelmarkt, optredens, kermisatrracties, kinderboerderij, olde-timershow, oude ambachten en muziekoptredens. Van 's ochtends half 10 tot middernacht was het een gezellig en druk bezocht feest.

Naast de activiteiten op Koningsdag werden ook de traditionele Beatrixrun en een muziekmiddag voor ouderen georganiseerd. Op zaterdagavond 29 april werden de Oranjefeesten afgesloten met een 35+party in de tent op het Raadhuisplein.

Bestuur en medewerkers kijken met plezier terug op een geslaagde week met Oranjefeesten. Het resultaat van deze vernieuwde activiteiten geeft weer vertrouwen voor de toekomst.