Op 13 oktober 1927 kwamen verschillende organisaties uit Pijnacker bij elkaar om een nieuwe Oranjevereniging op te richten. Met de bestaande verenigingen was men niet geheel tevreden; er moest iets anders komen. En er kwam iets anders.
Door de decennia heen ontstond Oranjevereniging Pijnacker.

Oranjevereniging Pijnacker krijgt vanaf de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw bekendheid in de regio. In dat dorpje Pijnacker worden gaandeweg steeds grotere Oranjefeesten georganiseerd.

In 1976 wordt de vereniging door de Bond van Oranjeverenigingen zelfs gevraagd om het defilé op Soestdijk te organiseren. Al snel viel het organisatietalent van toenmalig voorzitter Rien Bos op. En dat zet zich in de jaren daarna voort in Pijnacker met avonden met bekende artiesten, taptoes, spektakel- en spelprogramma's en zelfs vliegshows.
Om al deze evenementen te verzorgen ontstaat er een hechte club van hardwerkende mannen en vrouwen. Zij organiseren ieder jaar belangeloos verschillende grote evenementen in dat kleine dorpje.

De geschiedenis van Oranjevereniging Pijnacker is in 2013 beschreven in een boek ter gelegenheid van het 85 jarig bestaan. Dit prachtige boekwerk is voorzien van vele foto's en prachtige verhalen en is nog steeds verkrijgbaar.
Het boekje is te koop voor 12,50 euro (excl. verzendkosten). Als u geïnteresseerd bent stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Boudewijn Rip (erelid)

Begin jaren '50 start Boudewijn Rip als acteur in de toneelgroep Irene in Pijnacker. Later wordt hij regisseur en komt hij als vertegenwoordiger van de toneelgroep in het bestuur van Oranjevereniging Pijnacker.

Eind jaren '60 stopt Wim Moerman als penningmeester van de vereniging en volgt Boudewijn Rip hem op. Hij ontvangt van Wim Moermaan een sigarendoosje met 18 gulden en een spaarbankboekje met 500 gulden. Eind jaren '90 stopt Boudewijn om gezondheidsredenen als bestuurslid en penningmeester. Cocky Wubben neemt zijn taak over.

Voor de jarenlange inzet wordt Boudewijn in het jaar 2000 benoemd tot erelid van de Oranjevereniging Pijnacker. Hij is daarmee het eerste erelid van de vereniging.

Rien Bos (postuum erevoorzitter)

In 1971 stelt het bestuur van de Oranjevereniging vast dat men toe is aan verjonging van het bestuur. Men gaat op zoek naar jonge mannen. Tijdens de vergadering van 30 november van datzelfde jaar meldt de voorzitter dat het "verblijdend is dat de heer P. Bos als bestuurslid wordt opgevolgd door zijn zoon M. (Rien) Bos."

Al snel kreeg Rien het verzoek om het voorzitterschap over te nemen. Rien, de man die alles graag regelde, zag dat wel zitten en wil het voor een jaartje proberen. Uiteindelijk houdt Rien het bijna 40 jaar vol als voorzitter. Begin 2010 stopt Rien noodgedwongen. Hij is ernstig ziek en overlijdt, na de Oranjefeesten van dat jaar, op 10 mei 2010.
Op vrijdag 14 mei wordt Rien onder grote belangstelling van o.a. de (ex-) medewerkers van de Oranjevereniging begraven. Tijdens de afscheidsdienst in de Dorpskerk wordt Rien postuum benoemd tot erevoorzitter van Oranjevereniging Pijnacker.

Rinie Hordijk (erelid)

Rinie was sinds 1980 actief betrokken bij Oranjevereniging Pijnacker. Vanaf 1 oktober 1985 tot 2015 heeft zij de functie van secretaris op een uitstekende wijze uitgevoerd.

De invloed die Rinie heeft gehad binnen de vereniging was enorm. Haar gedreven inzet, de werklust, accuratesse en professionele instelling als secretaris hebben er toe bijgedragen dat de vereniging is gegroeid naar een professionele organisatie.
In haar periode als secretaris heeft zij voornamelijk samengewerkt met Rien Bos, die bijna 40 jaar voorzitter is geweest. Die samenwerking heeft een groot deel van het succes van de Oranjevereniging in die periode bepaald.
Op alle terreinen binnen de Oranjevereniging waakte Rinie over de kwaliteit en bracht zij dit over aan de andere medewerkers. Ze wordt zowel binnen als buiten de vereniging als kritisch, zorgvuldig en uitermate betrouwbaar gezien.

Rinie Hordijk kreeg eerder in 2015, uit handen van burgemeester Ravestein van Pijnacker, de penning van verdienste van de gemeente uitgereikt.

Tijdens het jaarlijkse medewerkersfeest op zaterdag 26 september 2015 werd Rinie door voorzitter Arjo Bijsterveld met cadeaus en bloemen bedankt voor haar inzet van de afgelopen 35 jaar. Het bestuur benoemd haar die dag tevens tot erelid van de vereniging.